Kroppspress og spiseforstyrrelser

HomeKroppspress og spiseforstyrrelser

Marianne Naustvik, stod i forrige uke frem med sin spiseforstyrrelse og fortalte om et mareritt hun har vært gjennom. Hun er heldigvis en av de som har fått hjelp og klart å bli frisk.

Jeg husker selv når jeg var 14-15 år og jeg hadde full kontroll på hvor mange kalorier det var i alle matvarene jeg inntok, jeg husker løpeturene i pøsregn (selv om jeg ALDRI har likt å løpe) og jeg husker hvordan jeg målte meg med alle venninnnene mine. Jeg har heldigvis aldri hatt en spiseforstyrrelse i den forstand at mat, trening og kropp har opptatt det meste av tankemønsteret mitt. Men jeg er ganske overbevist om at de aller fleste tenåringer, spesielt jenter men også gutter, går gjennom en periode i livet hvor fokuset på kropp og trening kan være i meste laget. Heldigvis vet jeg mer i dag og trener av helt andre grunner. Og selvfølgelig er det viktig at man skal føle seg vel for å ha det bra – Men jeg tror alikevel man har det bedre om man spiser sunt, men variert, trener det man liker å trene og ikke blir hysterisk. Går dagen din for det meste i å tenke på kropp, utseende, mat og trening – Da er det ikke sunt lenger!

Et viktig tema som blir belyst her. Sommeren er på vei og det er ikke få som nå jakter på «Sommerkroppen…» For et idiotisk ord egentlig – Sommerkroppen.. Jo mer jeg smaker på det jo dummere høres det ut. Uansett må vi være klar over at dette sitter i hodet og er man syk så vil man aldri bli fornøyd uansett. Vi må alle ta ansvar! Unge jenter og gutter blir bombadert av «perfekte» kropper, slankehysteri og slankemat både på instagram og andre sosiale medier. Og det er ikke bare de unge som blir påvirket, mange av oss voksne jakter også på «den perfekte kroppen…» Et liv hvor man konstant går og tenker på neste treningsøkt, hvor mange kalorier man har fått i seg, hvor mange kalorier man har forbrent og sitt eget speilbilde. Det er et mareritt! Jeg håper og tror vi kan snu denne forferdelige trenden med slankemat, fanatisk trening, og ekstreme fitnesskropper som forbilder. Jeg tror ikke det er motiverende for andre og hele tiden lese statuser om de beinharde treningsøktene, bilder av den «perfekte» kroppen eller den lille salaten (som sannsynligvis er det eneste måltidet som er inntatt den dagen!) Tvert i mot – Dette tror jeg heller er med på å skape et enda større press og enda flere spiseforstyrrelser. Og det blir altfor enkelt og naivt å si at alle får ta ansvar for seg selv og ikke tro at det som legges ut påvirker folk – Da er det noe grunnleggende feil og ikke bare en ting vi har mistforstått! Jeg tror på et balansert kosthold med både salat og gulrøtter men også pizza og burger, jeg trener så og si hver dag men det er fordi jeg elsker det og fordi jeg blir glad av det, jeg drikker vann men kan også ta meg et glass vin eller 5 – Vi må alle gjøre det vi synes er rett for oss selv, men ikke glemme at vi har faktisk et ansvar for generasjonen etter oss <3

Hilsen Linda