God Påske med Grete Roede

HomeOkategoriseradeGod Påske med Grete Roede

Påskekos uten store bivirkninger


Gå tilbake til den gamle påsketradisjonen med kun å ha påskeegg på påskeaften. Da velter ikke lasset. Her er flere gode tips til en lettere og sunnere påske.

Selvsagt skal man få lov til å kose seg i påsken, det er jo mange søte og fristende tradisjoner som er knyttet til denne høytiden. Er man også opptatt av å holde vekten og leve sunt kan det være en fordel å følge litt med i timen slik at «bivirkningene» ikke blir for store.

Mitt første påske tips er ikke å la påskeegget stå fremme hele tiden.

Da er det lett å spise mer enn du hadde tenkt. Rydd det bort, og ta det bare fram når du har tenkt å spise av det. Et bedre alternativ er å la fruktfatet stå fremme. Gå tilbake til den gamle påsketradisjonen med kun å ha påskeegg på påskeaften – litt godteri en gang i uken er ikke nødvendigvis det som velter lasset, forteller hun.

Når det gjelder snacks, kommer det ofte på bordet litt ut på kvelden, når du egentlig er mett og fornøyd. For deg som tenker på vekten gjelder det å være bevisst på hvor mye du tar.

Mitt råd er at du bestemmer deg på forhånd, før fristelsene står foran deg.

Mange lange måltider

Selv om påsken for de fleste er en aktiv ferie, betyr påsken også mange lange måltider med en rekke fristelser på bordet. De går i påskelam, pølsegrilling, egg i mange varianter, marsipan, kvikklunsj og påskeegg fylt av godteri, for å nevne noe.

Koser du deg med dette hver dag i påskeferien, blir det fort for mye. Men begrenser du det til litt, en gang eller to, bør det ikke være noe problem, i alle fall ikke hvis du er aktiv på dagtid.

Og husk at snacksprodukter er kaloribomber, uansett om de er fettfattige eller ikke. Litt sunnere alternativer til påskesnacks er usaltete nøtter, popkorn og tørket frukt.

Bedre å ha med for mye enn for lite

Når du skal ut på den daglige skituren, er det viktig å pakke sekken riktig. Kroppen trenger påfyll når den er i aktivitet. Ha derfor alltid mat og drikke med på turen. Det er bedre å ha noe med hjem enn å ha for lite med ut.

– Husk at kvikklunsj ikke bør erstatte lunsj. Velg heller grove brødskiver med godt pålegg. Det vil gi en god metthetsfølelse som varer lenger.

– Appelsinen er en fantastisk frukt, den er smakfull, næringsrik og kommer ferdig innpakket. Den er ideell å ha med i tursekken, og om nødvendig slukker den både tørsten og sulten. Et tips er å skrelle den og dele den i båter før du går på tur. De holder seg faktisk fint i en liten plastpose. Om sekken kjennes tung når turen starter, kan du trøste deg med at den er lettere etter at du har spist matpakken og satt til livs alle appelsinene.

Ha gjerne også med en blanding av nøtter og tørket frukt når du skal ut på langtur. Dette er sunt og gir god energi.

Påskelam i sekken? 

Pølser er for mange turmat nummer en i påsken.

– Men hva med å tenke litt nytt. Det krever litt ekstra forberedelser, men ønsker du å spise litt bedre og spare litt på kaloriene kan det være verdt det. Ingenting er vel så godt som en real tursandwich. Hvorfor ikke bruke lammekjøtt fra middags restene som pålegg ?

Hva fyller du termosen med? 

Uansett om turen går langs sjøen eller over fjellet, om du går på ski eller på bena, om den er kort eller lang, smaker det alltid godt med noe varmt å drikke. For mange kan det være lurt å tenke over hva du fyller termosen med.

-Kaloriene vi drikker metter mye dårligere enn de vi spiser. Derfor er det lurt å velge kalorifattige drikker. Hva med å fylle termosen med vann, og ta med et lite utvalg av ”rett i koppen drikker”? Da kan alle velge hva de vil drikke, og du kan selv sikre deg et kalorifattig alternativ.

Grete Roedes 9 påskevettregler:

 

Legg ikke ut på langtur uten tilstekkelig mat og drikke.

Meld fra til deg selv hvor mye du går. Ekstra trim kan gi rom for det ”lille ekstra”.

Vis respekt for været, kle deg etter forholdene, men gå en tur hver dag. Det finnes ikke dårlig vær!

Lytt med varsomhet til erfarne kalorisløsere. Lytt heller til din sunne fornuft og ta valg på forhånd.

Vær rustet mot søte fristelser selv på korte turer.

Lev opp til ”ja takk, men litt”.

Gå gjerne en tur både alene eller med en turkamerat.

Hent deg inn i tide, det er ingen skam å snu etter en utskeielse.

Spar på de søte kaloriene, og forbruk ekstra hvis du har tjent de inn. Kunsten er å få kaloribalansen til å gå i null.

 

Ønsker du å starte på greteroede kurs og lære mer om hvordan gå ned i vekt på en enkel og effektiv måte? Se linken til våre kurs her: http://www.greteroede.no/kursleder/berit.maeland og http://www.greteroede.no/kursleder/grete.smistad